under the rose

07 juni 2006

Boekzoek

Ooit, in een tijd vóór boeken synoniem begonnen te staan voor memoriseren, vóór ik dagelijks meer wiskundige symbolen dan woorden te slikken kreeg, en vóór puntkomma's ophielden een leuk stijlmiddel te zijn en in de eerste plaats als onderdeel van een programmeertaal gingen dienen... was ik een boekenverslaafde.
Ooit, ooit, ooit. Tot de derde macht dus. Geen idee wat voor soort verleden de derde macht van "ooit" oplevert, maar sowieso een tijd die ver genoeg achter me ligt om te beseffen dat hij niet onmiddellijk weer aan mijn deur zal komen aankloppen. En dat is jammer, want ik mis hem wel, die tijd.

Jarenlang haalde ik om de drie weken trouw een nieuwe stapel boeken (meestal vijf, dat was het maximaal toegelaten aantal) uit de bib. Boeken uit de jeugdafdeling, wel te verstaan; ik heb zo ongeveer de hele 13-plus-sectie van onze plaatselijke bibliotheek leeggezogen. Lezen was niet enkel mijn passie, maar ook mijn ontsnappingspoortje uit de realiteit; wanneer ik in een boek verdiept was, kon niets of niemand me echt bereiken. En dat vond ik zalig.

Maar toen kwam er een moment waarop ik te oud werd voor jeugdboeken. En dat was de dag waarop mijn wereld een klein beetje instortte.

De volwassenenafdeling heb ik wel probéren te "temmen", maar de veelheid aan boeken was gewoon té overweldigend, en ik heb nooit meer een favoriete auteur gevonden, of een genre waar ik dol op was. De Engelstalige afdeling van onze plaatselijke bib, die kleiner en dus overzichtelijker was dan de "gewone" volwassenensectie, heeft een paar jaar soelaas geboden - maar toen kwam mijn studietijd eraan, en verdwenen de maandelijkse bibliotheekbezoekjes langzaamaan op de achtergrond.

En nu, tja, nu zit ik dus met een gapend gat in mijn lijf, daar waar ooit die jeugdboekenwurm zat.
Ik zou nog steeds mijn ziel verkopen voor een goed boek, maar ik heb het zo moeilijk om echt goede boeken te vinden... Het is trouwens ook al jaren geleden dat ik nog een Nederlandstalig boek heb gelezen, en dat maakt het zoeken er niet makkelijker op - net als het feit dat ik een ongezonde allergie heb ontwikkeld voor ondermaatse vertalingen.
Niet dat ik sinds mijn tienerjaren van geen enkel boek meer heb genoten, hoor. Zo heb ik bijvoorbeeld "De ontdekking van de hemel" in enkele weken tijd verslonden (dat was mijn laatste in het Nederlands, denk ik), net als "The secret history" (of "De Geheime Geschiedenis"), "The time traveler's wife" ("De vrouw van de tijdreiziger"), de "Amber"-fantasyreeks en alle Harry-Potter boeken. Maar voor elk goed boek dat ik kocht, waren er minstens dubbel zoveel die tegenvielen... En mijn inspiratie raakt stilaan uitgeput.

Vandaar dus deze oproep: heeft iemand van jullie toevallig een sympathiek volwassenenboekenwurmpje (m/v) op overschot, waarvan je denkt dat hij/zij zich bij mij wel thuis zou kunnen voelen?
Of als dat een te lastig verzoek is: gewoon enkele goeie boekentips. Dat zou ook al wonderen doen!

10 Comments:

  • Klinkt herkenbaar: ook ik had het moeilijk met de overstap naar de "volwassen" literatuur. Ik las nog wel, maar veel minder! De grote liefde voor boeken is jaren later helemaal teruggekomen, en gelukkig maar.

    Zoals ik je al zei, raad ik Amelie Nothomb heel erg aan. Snel, intelligent geschreven en erg to the point. Haar nieuwste ("Zwavelzuur") is weer ge-wel-dig! Op dit moment ben ik voor het eerst een boek aan het lezen van Lulu Wang ("Het lelietheater"); ik laat je daarover nog wel iets weten. Oh, en nog eentje: Dimitri Verhulst schrijft ook heel erg vlot!

    By Blogger annelies, at 07 juni, 2006 18:05  

  • Ik heb na enige tijd opnieuw een favoriet onder de schrijvers: Haruki Murakami. Dat is écht helemaal mijn ding. Af te wisselen met ordinaire chicklit (liefst geschreven door (ex-)Vogue-redactrices zoals Lauren Weisberger), dat spreekt vanzelf ;-)

    By Anonymous Anoniem, at 08 juni, 2006 09:32  

  • Wat vond ik mooi? De laatste boeken die ik gelezen heb en heel goed vond waren: Komt een vrouw bij de dokter van Kluun (erg indrukwekkend, enige boek waar ik ooit heel hard om gehuild heb), ik vond IM van Connie Palmen ook heel mooi, Sonny Boy van Annejet van der Zijl. Allemaal niet echt vrolijke boeken maar wel prachtig.

    By Blogger Polle, at 08 juni, 2006 12:52  

  • @iedereen: dank jullie wel! Met dat lijstje moet ik wel een tijdje voort kunnen. :-)

    Nog een extra iets specifieker vraagje: kent iemand van jullie ook goede thrillers? Daar is jongen C. naar op zoek (en zelf zeg ik er ook niet nee tegen)!

    By Blogger Tamara, at 08 juni, 2006 13:41  

  • @Anneliesje: Mijn liefde voor boeken is nog altijd zo sterk als vroeger, hoor; alleen vind ik zo moeilijk mijn weg in de "grote boekenwereld"... ;-) Amelie Nothomb ken ik naam, maar meer ook niet - ik ga zeker eens iets van haar proberen!

    @Barbara: Ik heb ooit een paar reviews van "The wind-up bird chronicle" van Haruki Murakami gelezen op Amazon, en die spraken me wel aan! Is dat een goed boek om mee te beginnen, denk je, of zou je me een ander aanraden?

    @Sjip: Van de namen die je noemt ken ik enkel Connie Palmen, maar ik ga de anderen beslist eens opzoeken! Een boek hoeft wat mij betreft trouwens ook niet vrolijk te zijn, ik moet me in de eerste plaats kunnen inleven in de situaties en personages...

    By Blogger Tamara, at 08 juni, 2006 13:50  

  • Enkele boekentips:

    1) L.P. Boon's klassiekers moet je gelezen hebben
    2) Brusselsmans' `het sterven van mensen in 1969' en de reeks `de man die...'
    (JA, Brusselmans schrijft ook literatuur)
    3) 'Oom Petros en het vermoeden van Goldbach'
    van Apostolos Doxiadis
    4)Arnon Grunberg's `De joods messias'
    5) Ryu Murakami's `In de misosoep'
    6) Gogol's `Dode zielen'
    7) Fernand Auwera
    8) `To kill a mockingbird'
    9) Hemingways' `For whom the bell tolls'
    (in het Engels, Nederlandse vertaling is slecht)

    By Blogger Sam, at 08 juni, 2006 14:10  

  • @Sam: Van Boon heb ik ooit iets heel, heel slechts (vond ik tenminste) gelezen, en sindsdien heb ik nooit meer een boek van hem durven openslaan. Een beetje zonde, misschien...
    Ik ken een aantal zaken uit je lijstje vaag, maar ik heb er nog geen enkele van gelezen; nuttige tips dus, bedankt! Zelf ben ik ook nogal een slechte-vertalingen-hater, dus ik grijp sowieso eerst naar de Engelse versie...

    By Blogger Tamara, at 08 juni, 2006 14:32  

  • IM heb ik nooit gelezen, maar "Geheel de uwe" viel me zwaar tegen... En aangezien IM over dezelfde liefde gaat, durf ik er niet meer aan te beginnen... Maar jij raadt hem dus wel aan, Sjip?
    "De vriendschap" en "De wetten" vond ik daarentegen wel heel goed, maar die las ik al jaren terug - misschien moet ik ze maar eens herlezen! (@ Tamara: Geheel de uwe en De vriendschap heb ik in mijn boekenkast, dus als je wil...)

    By Blogger annelies, at 08 juni, 2006 16:01  

  • @ Anneliesje: Geheel de uwe heb ik niet gelezen, maar IM vond ik heel erg mooi. Ontroerend, liefdevol en eigenzinnig. De Vriendschap en de Wetten vond ik ook prachtig.

    @ Tamara: Voor jongen C.: de thrillers van Mo Hyder zijn zo spannend. Wel heel gruwelijk trouwens, dus dat is wel iets om mee rekening mee te houden.

    By Blogger Polle, at 11 juni, 2006 11:06  

  • Wat thrillers betreft... Hebben jullie een abonnement op de knack? Vanaf deze week zit er telkens een bon voor een historische thriller in. Ik ken de boeken zelf niet, maar knack zou toch een mooie referentie moeten zijn...
    Verder lees ik alle Morse-boeken heel graag, net zoals ik een grote fan ben van de serie (die uiteraard op de boeken is gebaseerd).
    Andere goede thriller-schrijvers kan je zeker in Scandinavië vinden, Karin Fossum bijvoorbeeld. Dat is dan echt in het genre psychologische thrillers. Nu weet ik wel dat mijn liefje eerder politieke thrillers leest, dus ik weet niet wat jouw jongen ervan zal vinden ;-)

    By Anonymous Anoniem, at 12 juni, 2006 14:51  

Een reactie posten

<< Home