under the rose

24 mei 2006

Motto op grootmoeders wijze

Keukens zijn fantastische plekken. En nu denk ik niet in de eerste plaats aan onze eigen keuken, maar wel aan de keukens van onze ouders en grootouders. Naast heel veel lekkers, valt daar namelijk meestal ook een flinke portie levenswijsheid te rapen.

Zo prijkt in de keuken van jongen C. 's mémé en pépe een keramieken bordje met de schitterende spreuk "Van het concert des levens heeft niemand een program." Mijn eigen meter en peter houden het bij het iets klassiekere "Er is op aarde geen groter trouw, dan liefde tussen man en vrouw", gegraveerd op de traditionele tinnen schaal. (In deze moderne tijden zou het "man en vrouw" best door iets algemeners vervangen mogen worden, maar okee, de intentie was goed.) En in mijn ouderlijke keuken hangen al sinds jaar en dag twee kleine plaatjes, het ene met de gevleugelde woorden "Met stenen bouwt men een huis, met liefde een thuis", en het andere met een slagzin die ik volmondig beaam: "Niet leven om te werken, maar werken om te leven."

Dergelijke spreuken beginnen een beetje uit de mode te raken. En dat is jammer, want de oubolligheid die vaak (en ik geef toe, meestal terecht) aan slagzinnen van het bovenstaande type wordt toegeschreven, kan toch nooit helemaal de zweem van waarheid verhullen die ze toch bevatten.
Kent u ook van die rake spreuken? Hebt u er misschien zelf in uw huis hangen? Of vindt u dit allemaal maar zeemzoeterig gedoe? Ik zou het erg graag van u horen!

Over de levensles "Niet leven om te werken, maar werken om te leven" valt trouwens nog erg veel te zeggen. Dat ze niet altijd even makkelijk na te leven is, zie ik constant bij mensen rondom me. Zelf heb ik me altijd heilig voorgenomen nooit in die val te trappen... en om eerlijk te zijn, ik denk niet dat ik er gauw toe in de verleiding zal komen, daarvoor ben ik te zeer een levensgenieter!
Op Tweewoonst vind je deze week een foto van een man die zich hoogstwaarschijnlijk wel al een werkverslaafde mag noemen - zo ziet hij er althans uit. De foto werd genomen door Koen, Annelies schreef er een raak en scherpzinnig gedicht bij. Ga dus zeker een kijkje nemen!

4 Comments:

  • Werken om te leven: ik beaam het volledig!

    By Blogger annelies, at 24 mei, 2006 20:51  

  • Hoewel er vaak een waarheid in zit, vind ik de teksten vaak ook een beetje erg "goedkoop". Ooit zat ik op een toilet waar een bordje hing met de tekst:
    "Als u hier heeft gezeten, hoeft niet iedereen dat te weten, draai u nog een maal om, en haal de borstel door de kom".
    Van dat soort teksten krijg ik kromme tenen.

    By Blogger Polle, at 26 mei, 2006 10:23  

  • @Sjip: Hehehehe!!! Tja, WC-spreuken brengen meestal niet bepaald veel levenswijsheid bij... "Keukenspreuken" zijn dan meestal nog iets hoogstaander - hoewel dat ook niet gegarandeerd is. ;)

    By Blogger Tamara, at 29 mei, 2006 10:35  

  • Misschien spreuk voor op het WC:

    `Schijt met geweld, tijd kost geld'

    By Blogger Sam, at 08 juni, 2006 13:57  

Een reactie posten

<< Home