under the rose

14 april 2006

Raad je dansje

"vóór, zij-sluit-zij ; àchter zij-sluit-open ;
nààst, zij-sluit ; draai-uw-spin-turn-nu ;
àchter zij-sluit-zij ; vóór, lockstep-nu ; nààst, zij-sluit ;
draai-maar-door ;
àchter zij-sluit-zij ; vóór, lockstep-nu ;
nààst, zij-sluit ; draai-maar-door ; àchter zij-sluit-open;

nààst, zij-sluit ; draai-uw-spin-turn-nu ; àchter zij-sluit-zij ; ..."

Herkent u dit ritme? Bij degenen onder u die, net als jongen C. en ik begin dit jaar, ooit de stoutmoedige beslissing hebben genomen om danslessen te gaan volgen, gaat er misschien wel een belletje rinkelen... Voor de anderen volstaat het te weten dat er een dans achter schuilgaat die we, hoe harmonieus we als koppel ook mogen zijn buiten de danszaal, nog lang niet onder de knie hebben. Een dans waarbij ons beider schoenen plots een 30-tal maten te groot lijken, en mijn benen twintig centimeter te kort. Een dans die ons steevast met een flinke portie rug- en kuitpijn achterlaat, en waaraan de gedachte alleen al volstaat om ons het koude zweet te doen uitbreken.

En net dié dans met dát ritme beheerst momenteel heel mijn denken. Niet dat ik de "voor, zij-sluitetcetera" bewust loop te reciteren - nee, van mijn leven niet! Ik vermoed eerder dat het ritme zich ergens in een lekker leeg en verborgen plekje van mijn onderbewustzijn heeft genesteld, en er een plezier in schept om ten gepasten (of eerder ongepasten) tijde even aan mijn brein te knabbelen. Terwijl ik probeer in te slapen, bijvoorbeeld, of als ik in de auto zit. U kan zich wel voorstellen dat dat redelijk irritant is. Vooral omdat onze gebrekkige beheersing van deze dans ons binnenkort wel eens rode kaken zou kunnen bezorgen.

Want ziet u, over twee weken hebben wij examen. Dan zullen de hoge pieten van de dansschool onze allesbehalve op punt staande danstechniek met onverbiddelijke precisie ontleden, en elke fout bestraffen met een verschrikkelijke... tja, we weten eigenlijk nog niet waarmee, maar we twijfelen er niet aan dat het een slachting zal worden, dat examen.

Alle tips zijn met andere woorden welkom.
(Sympathiebetuigingen mogen ook.)

PS: Wie als eerste de juiste naam op deze dans kan plakken, krijgt een eervolle vermelding!


PPS: Update: Anneliesje kaapte de eervolle vermelding weg; het was inderdaad de quickstep...


6 Comments:

  • Quickstep? Wij hadden andere pasjes en begonnen anders, maar daar zat wel zij-sluit-zij en lockstep in...

    PS: en nu onze danslessen een tijdje gedaan zijn, en het wielerseizoen begonnen is, moet ik bij deze spontaan aan Tom Boonens ploeg denken!

    By Blogger annelies, at 14 april, 2006 15:10  

  • :-D !!! Ik zou de naam "Tom Boonen" wel niet teveel vernoemen op dit weblog - jongen C. leest dit namelijk ook, en hij is al meer dan wielerverslaafd genoeg. ;-)
    En quickstep is helemaal juist! Die vermelding komt eraan...

    By Blogger Tamara, at 14 april, 2006 15:14  

  • Betekent dit dan dat wij voor ons huwelijk ook aan de dansles moeten? Of was dit net een afraden ipv aanraden? ;-)

    By Anonymous Anoniem, at 14 april, 2006 16:07  

  • @Buitel: Tja, dat hangt er vanaf... Hoe groot is jouw liefje? Jongen C. en ik schelen een 25-tal centimeter in lengte, en dat maakt het "ballroom"-dansen (wals, quickstep) een stuk lastiger, omdat je daar heup tegen heup moet dansen - bij ons is dat dus heup tegen knie. :-)
    Maar we hebben ook een heleboel andere dansen geleerd, hoor: cha-cha en merengue en salsa en jive en discoswing... die zou ik zeker aanraden!

    Enneuh... Voor alle duidelijkheid: bij ons gaat het dus nog niet om "voorhuwelijkse" danslessen, he! :-)

    By Blogger Tamara, at 14 april, 2006 16:24  

  • Joepie!

    Ik begrijp je frustratie overigens: ook onze voeten vonden elkaar geregeld in deze dans. En onze knieën ook - da's het nadeel van even groot te zijn! Al is groot + klein zo te lezen ook niet bijzonder voordelig...

    Moest er een danscursus zijn zonder de stijldansen, ik zou 'm meteen gaan volgen! :-D

    By Blogger annelies, at 14 april, 2006 16:25  

  • Ik denk dat wij eerder in de situatie van Anneliesje en Jeroen zouden zitten. En da's zo te horen al niet veel beter ;-)

    By Anonymous Anoniem, at 14 april, 2006 16:41  

Een reactie posten

<< Home