under the rose

19 juni 2006

Bank-paradox

Nog voor jongen C., kordaat als steeds, had aangebeld, probeerde ik al - heel bewust, maar zo onopvallend mogelijk - de afstand tussen mij en de parlofoon te vergroten.

Ik blijf het namelijk vreemd vinden, een bank waar je ook tijdens de kantooruren hoort aan te bellen om binnen te raken. En verder ben ik altijd als de dood dat die parlofoon plots tot leven zal komen om me, in de koele stem van een bankbediende, de exacte reden van mijn bankbezoek te ontfutselen - waarop ik dan, nerveus zoals steeds, in paniekerig en onsamenhangend gebazel zou vervallen. U begrijpt wel: dat is een situatie die ik liever vermijd.

Tot mijn opluchting bleef de parlofoon echter hemels stil, en na enkele seconden klonk het verlossende biepje dat betekende dat we erin mochten. Jongen C. duwde de zware deur open, en ik schuifelde achter hem aan de wachtkamer binnen. Er was één wachtende voor ons, en bij de aanblik van diens outfit zette mijn jongen het prompt op een grijnzen. Na wat over en weer gefluister begreep ik ook de reden: de man in kwestie, een late dertiger schat ik, was uitgedost in een voetbaltruitje en bijpassend -shortje van jongen C.'s favoriete club.

Fijn, dacht ik. Een zielsverwant ontdekken in de wachtkamer van de bank. En ik bereidde me al voor op een lange en geëmotioneerde conversatie over het WK, de pijnlijke afwezigheid van België daarin, en de hoogtepunten uit de voorbije Champions League - een conversatie waar ik helaas niet al te veel nuttigs aan bij te dragen zou hebben. Maar nog voor het zover kon komen, klonk er opnieuw een biepje, waarna de man opstond en door de deur naar het loket verdween.

Het was pas toen, dat het me opviel. En het besef vulde me met een onweerstaanbare drang tot schaterlachen.

"Hee", grinnikte ik tegen jongen C., "Er klopt iets niet met die man."
Hij keek me verbaasd aan. "Omdat hij een voetbaltruitje droeg?"
Ik haastte me om me te corrigeren (ik wist uit goede bron dat jongen C. ook nog een voetbaltruitjesfase heeft gekend, dus ik had me net op glad ijs begeven): "Nee, niet dáárom! Maar er staat Fortis Bank op zijn truitje..."
"Ja, en? Dat is de sponsor -"
"... en we zitten hier in een Argenta-bankkantoor!"