under the rose

05 april 2006

Over de zin van het juichenswaardige

Af en toe krijg ik, op een weblog, in een e-mail, of gewoon in een boek, het woord "juichen" te lezen.

Dat is een onvermijdelijk, maar tegelijk ook erg geruststellend feit: dat mensen dezer dagen nog steeds redenen én gelegenheid om te juichen vinden. Voor het gebruik van het woord "juichen" in die betekenis heb ik dan ook niets dan lof.

Daarnet nog kwam ik het weer tegen, dat woord, tijdens een virtuele babbel met mijn medeblogger en goede collega Anneliesje. Waarover de conversatie ging, doet nu niet ter zake; enkel dat ik, van zodra ik "juichen" op mijn scherm zag staan, plots aan iets heel anders dan vreugde en hoerageroep moest denken. En dat overkomt me elke keer.

Ziet u, mijn jongen C. heeft me ooit iets verteld in verband met dat woordje. Een verhaal over een bezinningsdag met de middelbare school ("het college"), waarbij iemand kwam praten over seksualiteit. Nu is dat op zich niets om raar over te doen, we leven nu eenmaal in een moderne tijd... maar die spreker had een wel zeer bijzondere opvatting. Hij vond de woorden die courant gebruikt worden om over seks te praten, namelijk maar niks. "Vrijen", "orgasme", ... nee-nee-nee, dat vond hij allemaal veel te expliciet en dus te vies klinken. Dus had hij zelf maar meteen andere woorden bedacht!

En - u hoort me al komen... Eén van die nieuwe woorden was dus - "juichen". Als synoniem voor "klaarkomen". Er waren er nog andere, hoor: "stengel" bijvoorbeeld (ra ra), en "de diepste draai". Dat zijn degene die ik me nog herinner; voor verdere informatie kan u steeds bij jongen C. terecht. Op voorwaarde natuurlijk dat uw interesse van louter theoretische aard is, want jongen C. is wel degelijk mijn jongen.

Hoe dan ook: mocht u in mijn bijzijn ooit in de verleiding komen om het woord "juichen" te gebruiken, wees u er dan van bewust dat uw uitspraak in mijn brein wel eens een heel andere betekenis zou kunnen aannemen, dan diegene die u er oorspronkelijk had willen in leggen. Hiervoor bied ik al bij voorbaat mijn excuses aan - maar ik kan het niet helpen.

U weze dus gewaarschuwd.


(PS: Om eerlijk te zijn, vind ik het woord "vrijen" helemaal niet vies of vulgair klinken - ik vind het zelfs heel erg mooi! Ben ik nu de enige die er zo over denkt...?)

5 Comments:

  • (NB: Barbara, jij vond toch -zo meende ik althans af te leiden uit je mailtje van enkele weken geleden- dat we het bij het bloggen wel eens vaker over seks mochten hebben? ;-) Bij deze dus... Maar wees gerust, persoonlijker ben ik niet van plan het te maken. :-) )

    (En nu vraag ik me af of er meer reactie op deze post zou komen, omdat hij over seks gaat. Mijn bezoekersaantallen zullen, nu het woord "orgasme" op mijn blog prijkt, vermoedelijk wel snel omhoogschieten :-D)

    By Blogger Tamara, at 05 april, 2006 17:45  

  • LOL @ Tamara: slimme zet, hoor, het ogenschijnlijk heel onschuldig over juichen hebben, maar ondertussen wel lezers sprokkelen via vieze woorden ;-)
    Maar inderdaad, ik ken het gegeven. Ik ben zelf naar het Heilig Hart Collega gegaan: heel katholiek en ook daar kregen we deze uitleg. Die kwam van Pater Versteylen, de grondlegger van Agalev. Een ex-lief van mij is zelfs ooit naar zijn 'brouwerij' in Viersel geweest: zo'n plek waar jongeren dan kwamen om tot rust te komen enzo. En daar ging het zelfs verder: een jongen en een meisje mochten er 'onder bewaking' naakt aan elkaar verschijnen en wie weet zelfs ooit tot 'diepste draai' komen ;-). Zeer bizar allemaal...

    Ik denk dat ik nog nooit zo'n lang antwoord heb geschreven. Zo'n blogje over sex scoort wel goed, blijkbaar ;-)

    By Anonymous Anoniem, at 05 april, 2006 17:53  

  • @ Buitel: Hmm, jij weet er dus heel wat meer over dan ikzelf! :-) Zelf heb ik het allemaal van "horen zeggen", nochtans heb ik ook op een katholieke school gezeten... Maarreuh... Afgaand op je verhaal over je ex-lief, hoor ik mijn eigen jongen misschien ook eens wat strenger te ondervragen over wat er toen precies gebeurd is. ;-)

    By Blogger Tamara, at 05 april, 2006 18:05  

  • Wij hadden niet Pater Versteylen op bezoek op school, maar wel iemand anders die ook zo zijn eigen theorietjes en woorden verzonnen had. Hij had het over "hemelen" ipv "masturberen" en zo. (waarmee je weer een woordje erbij hebt dat je op google hoog gaat laten scoren! :-) )

    By Blogger annelies, at 05 april, 2006 18:07  

  • Pater Versteylen, wijze lieve man. Tijdens de 'collegefeesten' heb ik meermaals genoten van een 'jeneverke' in zijn gezelschap.
    Ook eens naar één van zijn voordrachten geweest. Hartverwarmend. Van mij mag hij de dingen noemen zoals hij wil.

    By Anonymous Anoniem, at 07 april, 2006 01:00  

Een reactie posten

<< Home