under the rose

28 november 2005

Oproep: over moeders, vaders en kindjes

Het gebeurt niet vaak dat ik het internet gebruik voor "politieke" doeleinden, maar vandaag wil ik toch een uitzondering maken. Ik hoop dat jullie me dat vergeven; ik hoop zelfs dat jullie dit postje, meer nog dan mijn andere poetische, kunstzinnige of filosofisch getinte schrijfsels, met extra veel aandacht zullen lezen. De zaak die ik hier even wil aankaarten is namelijk allesbehalve een filosofische kwestie; ze is honderd procent concreet.

Weten jullie welk wetsvoorstel komende donderdag 1 december door de Kamer van volksvertegenwoordigers gestemd wordt? Neen?

Misschien gaat er bij sommigen wel een belletje rinkelen als ik zeg dat het tegenwoordig spannende tijden zijn voor niet-hetero's. En dan vooral niet-hetero's die graag kinderen willen. Wanr inderdaad, de Kamer stemt deze week over het al of niet openstellen van adoptie voor holebi-koppels. En dat is een belangrijke zaak. Vind ik.

Ik moet bekennen, zelf was ik tot vóór vandaag ook niet op de hoogte. Maar vanmorgen vond ik in mijn mailbox een vraag van vriendin V. : of ik alsjeblieft ook de internet-petitie voor holebi-adoptie wilde ondertekenen. V. is zelf holebi, sinds maart vorig jaar gelukkig getrouwd met S., en ik weet honderd procent zeker dat V. en S. allebei heel graag kinderen willen. Ik twijfel er bovendien geen seconde aan dat zij, net als vele andere holebikoppels in Belgie en elders, goede, liefhebbende en verantwoordelijke ouders (in hun geval, moeders) zullen zijn. Maar de huidige wetgeving maakt het hen wel heel erg moeilijk. Het volledige verhaal is lang (en pijnlijk), maar het komt erop neer dat, hoewel éénouderadoptie wel degelijk toegestaan is in Belgie, een "tweede" ouder van hetzelfde geslacht in de ogen van het gerecht geen enkele band heeft met het kind dat door hem/haar mee wordt opgevoed. Het wetsvoorstel dat nu voorligt ter goedkeuring, zou daarin verandering moeten brengen.

Ik weet niet of zo'n petitie daadwerkelijk verschil kan maken - al hoop ik natuurlijk van wel. Ik ga jullie ook niet vragen, zoals V. mij vroeg, om alsjeblieft deze petitie te ondertekenen, want dat is een zaak die ieder voor zich moet uitmaken, en velen van jullie ken ik niet eens goed. Wat ik wel vraag is, of jullie het willen overwegen. En voor degenen onder jullie die, net als ik, het wettelijk maken van holebi-adoptie een goede zaak vinden, is hier het adres waarop jullie je handtekening kunnen plaatsen:

www.holebifederatie.be/dossiers/ouderschap/openbrief.php

Alvast bedankt voor het lezen. En als jullie mee willen duimen, voor V. en S. en alle anderen... doe gerust! Het kan maar helpen.

1 Comments:

  • Een goed doel.
    Ik heb ook nooit begrepen wat mensen tegen het holebi-huwelijk konden hebben. Zoals een vriendin van mij die zelf bi is, me ooit zei: "Het gaat eigenlijk gewoon om liefde, hoor. Dat is alles."

    By Blogger annelies, at 28 november, 2005 15:00  

Een reactie posten

<< Home