under the rose

02 augustus 2006

Goed Folk / Fout Folk ?

Vrijdag gooien jongen C. en ik even alle noties van goed en fout overboord.
Tenminste, toch wat muzieksmaak betreft.

Nu niet dat we ons in de regel zeer door dat soort noties laten beinvloeden - dat zou trouwens überhaupt een lastige klus zijn... Ik snap namelijk hoe langer hoe minder welke muziekstijlen nu precies "sociaal aanvaard" worden geacht, en welke op de "not-done" lijst thuishoren.
Ooit (lang, lang geleden, toen de dieren nog spraken) was het simpel: "mainstream" behoorde per definitie tot de "goede" categorie, en alternatieve muziek was voor het "rare" of "rebelse" volk. Maar ergens onderweg zijn de rollen blijkbaar volledig omgekeerd geraakt. Zo is het tegenwoordig ongehoord om te laten blijken dat je (zoals ik) in je tienerjaren geen Nirvana- maar wel een Abba-fase hebt gekend. Anderzijds kunnen, om de een of andere bizarre reden, sterren uit de vijftiger of zestiger jaren dan wél weer helemaal "in" zijn. Het gaat soms werkelijk mijn petje te boven!

Maar, zoals ik al zei, die onwetendheid laten jongen C. en ik zelden aan ons hart komen. Nu vrijdag, bijvoorbeeld, trekken we naar het folkfestival in Dranouter - ook al heeft geen van ons beiden er enig benul van in welk vakje, "goed" of "fout", de folkmuziek tegenwoordig wordt gerekend.
Op het festival hopen we, naast de optredens van Luka Bloom en Hooverphonic, ook de kans mee te pikken om onze ietwat roestige folkdanskunsten wat op te poetsen. En neen, nu heb ik het niet over oubollige in-line danspasjes die recht uit Amerikaanse familiefilms overgewaaid lijken! Iedereen die benamingen als jig, bourré, andro en mazurka niet hipper dan hip vindt klinken, moet dringend eens een folkfuif meemaken - Boombal is een sterke aanrader - of gewoon zélf een kijkje gaan nemen op het terrein van Dranouter!

Een voorproefje vindt u alvast op Tweewoonst. Tilde legde op een van de vorige Dranouterfestivals de sfeer op een magistrale wijze op foto vast. Ikzelf trachtte er achteraf passende woorden bij neer te schrijven. Het resultaat kan u nog tot volgende dinsdagavond bewonderen op uw vertrouwde woensdagochtendlijke afspraakplaats!

2 Comments:

Een reactie posten

<< Home